No. 684 Kanał Elbląski – Pomnik Historii
Kanał Elbląski o długości 82 km to światowej klasy zabytek sztuki hydrotechnicznej. Zaprojektowany został na początku XIX wieku przez holenderskiego inżyniera Jakoba Georga Steenke. Celem budowy kanału było gospodarcze połączenie drogą wodną Prus Wschodnich z Bałtykiem. Budowę kanału rozpoczęto blisko 20 lat później, w 1844 roku i trwała ona 8 lat. W 1852 roku po kanale zaczął kursować pierwszy parowiec na odcinku Elbląg – Iława. Odcinek od Miłomłyna do Ostródy oficjalnie otwarto w 1860 roku, ale już 4 lata wcześniej przypłynął do Ostródy pierwszy statek. Uruchomienie linii kolejowej osłabiło znaczenie kanału, który do 1912 r. służył wyłącznie transportowi płodów rolnych, drewna i artykułów przemysłowych. W późniejszych latach zainicjowano także rejsy turystyczne. Działania wojenne doprowadziły jednak do poważnych uszkodzeń urządzeń obsługujących kanał, który udrożniono w 1948 roku wznawiając regularne rejsy turystyczne. Kanał łącznie z pochylniami i śluzami przeszedł gruntowny remont w latach 2013 – 2014, dzięki czemu niepowtarzalne walory przyrodniczo-krajobrazowe kanału podziwiają corocznie tysiące turystów. Rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 14 stycznia 2011 został uznany za pomnik historii.
18.09.2024 - znaczek niedostępny
31.08.2024 - znaczek niedostępny
24.09.2023 - dostępny bez problemów
10.09.2023 - dostępny bez problemów
21.08.2023 - dostępny bez problemów
Dodać komentarz
Zdecydowaliśmy się na najdłuższą trasę przez wszystkie 5 pochylń i Rezerwat Ornitologiczny Jezioro Druzno.
Udało się zobaczyć kilka bielików.
Bilety są drogie ale warto. Cała wycieczka trwała ok. 5h.
Polecamy
Sam rejs z Elbląga do Buczyńca trwa około 5 godzin i prowadzi między innymi przez rezerwat ornitologiczny na jeziorze Druzno. Dalej wpływamy do właściwego kanału i pokonujemy kolejno 5 pochylni. Przy każdej z pochylni statek umieszczany jest w specjalnych szynach, po których wsuwany jest do kanału powyżej. Przy pochylniach znajduje się osobne stanowisko, gdzie oczekuje pan dbający o odpowiednie zabezpieczenie statku w szynach. Przy okazji możemy docenić kunszt kapitana, który manewruje wielotonową jednostką z dokładnością do kilkunastu centymetrów. Podczas rejsu możemy nabyć pamiątki. Po dopłynięciu do Buczyńca pozostaje około godziny wolnego czasu, który poświęcić możemy na zwiedzenie izby muzealnej znajdującej się obok parkingu (bilet płatny dodatkowo 4 zł).
Koszt biletu wynosi 110 zł (100 zł rejs plus 10 zł bilet powrotny z Buczyńca do Elbląga). Czy warto? Biorąc pod uwagę, że jest to atrakcja całodzienna, a sam kanał jest unikatem na skalę światową - zdecydowanie tak.
Znaczek dostępny w punkcie IT przy rynku w Elblągu, kilkaset metrów od przystani.
Polecam odwiedzić Buczyniec, gdzie oprócz pochylni, można zobaczyć Izbę Historii Kanału Elbląskiego.
Sam transport jednostek pływających na wózkach pochylni fascynuje zawsze wielu turystów. Warto zobaczyć to na własne oczy.