Dotarliśmy do piątku i dziś bez rozwiniętego wstępu chcemy przedstawić znaczek okolicznościowy, który do obiegu trafi 20 lipca. Okazją do wydania tego znaczka jest 180. rocznica powstania linii kolejowej łączącej Jaworzynę Śląską ze Świdnicą. Znaczek dostępny będzie w Świdnicy w Informacji Turystycznej oraz w Muzeum Dawnego Kupiectwa.
Wartym odnotowania jest fakt, że do wykonania grafiki znaczka posłużyło zdjęcie Władysława Orłowskiego ze zbiorów Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy wykonane na stacji Świdnica Miasto i przedstawiające pociąg pospieszny z Jeleniej Góry do Krakowa Głównego prowadzony parowozem serii Ot1-10 z Parowozowni Jelenia Góra.
I tyle tytułem wstępu wystarczy. Poniżej przedstawiamy obszerną historię przedstawionej wyżej magistrali kolejowej i rzecz jasna kolejny raz zapraszamy do Świdnicy.
ZO - 180 LAT LINII KOLEJOWEJ JAWORZYNA ŚLĄSKA - ŚWIDNICA
Po oddaniu do użytku linii z Wrocławia do Świebodzic, co nastąpiło w 1843 r., postanowiono wybudować odgałęzienie do Świdnicy. Ze względu na opór wojskowych władz twierdzy świdnickiej, które nie chciały zgodzić się na poprowadzenie linii przez tereny twierdzy, linię zakończono, budując stację końcową pomiędzy Fortem Jawornickim a Redutą Kościelną, czyli w rozgałęzieniu dzisiejszych ulic Łukasińskiego i Kanonierskiej. Tym sposobem powstał pierwszy odcinek przyszłej Magistrali Podsudeckiej, który oddano do użytku 21.07.1844 r. Na trasie wzniesiono m.in.: 3 mosty, 5 przepustów, 17 przejazdów przez drogi, 11 domków dróżników, 1 przystanek (Bolesławice Świdnickie) i 1 stację (Świdnica). Dopiero po 10 latach udało się przełamać opór wojskowych władz twierdzy i przystąpiono do przedłużania linii w kierunku Dzierżoniowa. Warunkiem poprowadzenia linii przez tereny twierdzy było wybudowanie dwóch wiaduktów i 2 mostów, które w razie potrzeby można było łatwo zniszczyć. W ten sposób powstał liczący blisko 600 metrów długości tzw. Wiadukt Północny, który opierał się na 30 filarach oraz o połowę krótszy tzw. Wiadukt Witoszowski oparty na 19 filarach i liczący 350 metrów długości. 24 XI 1855 r. ukończono budowę linii do Dzierżoniowa, a 3 lata później w listopadzie 1858 r. pierwszy pociąg wjechał na stację w Ząbkowicach Śląskich. Jednocześnie z przedłużaniem odcinka z Jaworzyny Śląskiej przez Świdnicę i Dzierżoniów do Ząbkowic Śl. trwały prace nad rozbudową linii w kierunku północnym przez Strzegom i Jawor do Legnicy. Pierwszy pociąg dotarł do Strzegomia 25.10.1855 r., natomiast rok później można było już dojechać do Legnicy.
Dopiero po 16 latach 01.04.1874 r. oddano do użytku odcinek z Ząbkowic Śląskich do Kamieńca Ząbkowickiego. Następnie prace kontynuowano w kierunku wschodnim. aby przez Nysę, Prudnik i Racławice Śląskie doprowadzić linię do Głubczyc i Kędzierzyna-Koźla. Tym samym po 32 latach od wybudowania pierwszego odcinka powstała ważna linia biegnąca skrajem Sudetów od Legnicy aż po Kędzierzyn-Koźle i mierząca blisko 220 km długości. W latach 1906-1911 w związku z rosnącymi przewozami przebudowano linię na dwutorową, zastępując przy okazji obydwa świdnickie wiadukty Północny i Witoszowski długimi i szerokimi nasypami. Po II wojnie światowej dokonano rozbiórki 1 toru na odcinku od Legnicy do Kamieńca Ząbkowickiego, który najprawdopodobniej został wywieziony przez wojska radzieckie na wschód. Dopiero w 1961 roku odbudowano 2 tor z Jaworzyny Śląskiej do Świdnicy, natomiast pozostałe odcinki z Legnicy do Jaworzyny Śląskiej i ze Świdnicy do Kamieńca Ząbkowickiego pozostają nadal jednotorowe. Magistrala Podsudecka przez lata stanowiła ważną oś komunikacyjną łączącą Górny i Dolny Śląsk. Najbardziej charakterystycznymi relacjami pociągów dalekobieżnych kursujących po tej trasie były: Berlin – Katowice – Berlin, Kraków – Jelenia Góra – Kraków, Mysłowice – Stronie Śl./Kudowa-Zdrój – Mysłowice, Lublin – Kudowa-Zdrój – Lublin czy Katowice – Legnica – Katowice. Obecnie odcinek znajdujący się w granicach województwa dolnośląskiego obsługują pociągi osobowe Kolei Dolnośląskich kursujące w relacjach Legnica – Kłodzko/Kudowa-Zdrój – Legnica oraz Wrocław Gł. – Bielawa Zach. – Wrocław Gł. Natomiast odcinek położony w województwie opolskim obsługują pociągi Regio spółki POLREGIO kursujące w relacjach Kędzierzyn-Koźle – Nysa oraz weekendowo z Kędzierzyna-Koźla do Kłodzka. Z kolei codzienne połączenia dalekobieżne oferuje spółka PKP INTERCITY, której pociągi obsługują połączenie Kraków Gł. – Jelenia Góra – Kraków Gł.