Kolejowym akcentem zaczynaliśmy ten miesiąc i taką samą tematyką go kończymy. Kto z Was był na Spotkaniu Ogólnopolskim, temu zapewne obiła się o uszy informacja o pracach nad znaczkiem, który właśnie widzicie. Ci z Was, którzy w Podlesicach nie byli, właśnie dziś mają niespodziankę. Wszyscy natomiast mają kolejną okazję do tego, aby odwiedzić Bardo i obejrzeć tunel, który właśnie doczekał się swojego znaczka.
Trzeba tu wspomnieć, że inicjatorem powstania tego znaczka okolicznościowego jest ojciec Leszek z Barda, wielki miłośnik kolei, propagator znaczkowej idei i rzecz jasna znaczkowy kolekcjoner. Dziś Leszek kolejny raz zaprasza Was do Barda i mamy nadzieję, że z tego zaproszenia skorzystacie. Znaczki do sprzedaży trafią w przyszłym tygodniu, także od poniedziałku 4 listopada śmiało możecie odwiedzać Bardo i tamtejszy sklepik klasztorny, a przy okazji odwiedzić miejscowy dworzec kolejowy i zerknąć na tunel, który pokazaliśmy na najnowszym znaczku.
ZO - 150 LAT TUNELU KOLEJOWEGO W BARDZIE
Tunel kolejowy w Bardzie leży na linii kolejowej nr 276 Wrocław – Międzylesie. Kolej do Barda dotarła w roku 1872. Przeszkodą do dalszej realizacji linii kolejowej w stronę Kłodzka i dalej do Międzylesia była góra, którą nazywano Prause Berg, Tunnelberg a dzisiaj Tunelowa Góra (373 m n.p.m). Nazwę Tunelowa Góra zaczęto używać od chwili budowy tunelu. Przez dwa lata budowano tunel. Budowali go włoscy kamieniarze. Pierwszy pociąg próbny przez tunel przejechał 16.08.1873 roku. Jednak dopiero od 1874 roku regularnie zaczęły jeździć pociągi. Tunel liczy 364 metry długości. Został zaprojektowany jako szerszy i przeznaczony na dwa tory. Dwutorowy ruch pociągów w jednym tunelu odbywa się do dziś. Warto wiedzieć, że w połowie XIX wieku właściciel pobliskiej Opolnicy na Tunelowej Górze wybudował pałac i założył park przypałacowy. Dokładnie pod tym pałacem został wydrążony tunel i pod pałacem przejeżdżają pociągi. Na zewnątrz przed wjazdem do tunelu znajduje się niewielki bunkier. W czasie wojny w schronie przebywała obsługa karabinu maszynowego.