Zbliża się majowy weekend, a wraz z nim niemal nieograniczone możliwości zwiedzania. W związku z tym chcielibyśmy pokazać Wam kolejne miejsce, które warto odwiedzić i poznać, gdzie przy okazji można zdobyć znaczek turystyczny. 

Zapraszamy Was zatem do zwiedzania Parowozowni Gniezno. To bardzo interesujący obiekt, kryjący liczne skarby techniczne, a jeden z nich znalazł się na prezentowanym obok znaczku. O żurawiu węglowym przeczytacie w poniższym opisie i mamy nadzieję, że już na tym etapie zapragniecie wybrać się do parowozowni. Warto to uczynić już w najbliższych dniach, albowiem w weekend majowy Parowozownia Gniezno otwarta będzie codziennie. Jeśli zaś zachcecie zwiedzić ten obiekt w późniejszym terminie, koniecznie śledźcie komunikaty nt. zwiedzania ze strony internetowej i profilu FB Stowarzyszenia Parowozownia Gniezno. Na miejscu często organizowane są specjalne imprezy, na których oprócz możliwości zwiedzania, pojawiają się także inne atrakcje.

Prezentowany dziś znaczek do sprzedaży trafi 1 maja i dostępny będzie w wewnętrznym sklepiku zlokalizowanym w hali wachlarzowej Parowozowni Gniezno. 

PAROWOZOWNIA GNIEZNO - ŻURAW WĘGLOWY No. 1358

Parowozownia w Gnieźnie zlokalizowana jest po południowej stronie gnieźnieńskiej stacji kolejowej i przykuwa wzrok charakterystyczną zabudową. Na szczególną uwagę zasługuje tu jednak kolejowy żuraw węglowy, który pod koniec 2024 roku został wpisany do Rejestru Zabytków. Żuraw ten powstał w latach 1941-1942 w Maschinenfabrik Deutschland w Dortmundzie i posiada napęd elektryczny wykonany w Berlinie przez firmę Siemens-Schuckertwerke. Żuraw oparty jest na metalowej ramie, w górnej części znajduje się obudowana drewnem budka sterownicza. Maszyna zachowała się w całości - wewnątrz znajdują się oryginalne silniki. Jeden z nich obraca bęben z liną podnoszącą szczęki chwytaka unoszącego węgiel, drugi z silników swoją moc przekazuje do przekładni napędzającej układ jezdny, poruszający się po dwóch szynach o rozstawie 5 m. Szyny te umożliwiają przejazd żurawia na odcinku 300 metrów. Oryginalnie żuraw posiadał czterokomorowy zasobnik węglowy i użytkowany był przy obsłudze parowozów aż do lat 90. XX wieku. Obecnie jest to jedyny tego typu żuraw zachowany w Polsce i jeden z dwóch na całym świecie co czyni to urządzenie jednym z najważniejszych zabytków technicznych w Polsce.