Kolejny raz wracamy na wielkopolską ziemię. Dzisiaj zapraszamy Was do Środy Wielkopolskiej gdzie po przejażdżce lokalną kolejką wąskotorową będziecie mieli okazję stać się posiadaczami prezentowanego obok znaczka turystycznego.
Zachęcamy Was właśnie do kursów Średzką Koleją Powiatową. Każdy taki kurs to Wasza cegiełka, którą przeznaczacie na reaktywację tutejszej kolei. To środki, dzięki którym wskrzeszone zostaną kolejne lokomotywy, wykonane niezbędne naprawy. A wszystko dla Was - turystów, byście i Wy mogli cieszyć się zachowanymi zabytkami i niestandardowymi sposobami na spędzanie wolnego czasu. Zresztą zachęcamy do poszperania w sieci, gdzie na temat ŚKP znajdziecie więcej materiałów.
Tymczasem aby ułatwić Wam zwiedzanie podajemy skrócony opis atrakcji, a pod poniższym linkiem znajdziecie odnośniki do stron kolejki, gdzie m.in. poznacie aktualny rozkład jazdy czy zapoznacie się z bogatą historią kolejki. Zapraszamy do zwiedzania, a znaczki dostępne będą już od najbliższego weekendu.
ŚREDZKA KOLEJ POWIATOWA - ŚRODA WIELKOPOLSKA No. 838
Budowę Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęto w 1898 roku od stworzenia jej poznańskiego odcinka. Równocześnie budowano linię wąskotorową o rozstawie szyn 1000 mm łączącą Kobylepole ze Środą Wielkopolską. uruchomienie kolei nastąpiło 23.06.1902 roku i od razu inwestycja ta przyniosła spore zyski. 1 maja 1910 roku otwarto kolejną linię wąskotorową Środa-Zaniemyśl. W szczytowym okresie sieć Średzkiej Kolei Powiatowej liczyła 118 km długości, przy czym 107 km to linie wąskotorowe. Wybuch II wojny światowej oraz późniejsze przemiany ustrojowe poważnie zaszkodziły średzkiej kolei. W 1952 roku podjęto decyzję o zmianie rozstawu szyn na 750 mm, a prace z tym związane zakończono dwa lata później. Wkrótce na torach średzkiej kolei pojawił się nowy tabor, który trafił tu albo prosto z fabryk, albo z już istniejących lub likwidowanych kolei w Polsce. Od połowy lat 70. także tutaj miało miejsce likwidowanie przewozów towarowych, a kres komunikacji pasażerskiej nastąpił w czerwcu 2001 roku. 9 lat później kolejka znów stała się własnością powiatu przyjmując swoją historyczną nazwę. W 2014 roku kolej ponownie zamknięto jednak już w 2016 roku wznowiono kursowanie pociągów. Dziś Średzka Kolej Powiatowa to przewozy turystyczne, ale też kolejowa historia, którą można poznać choćby w sali muzealnej czy na lokalnym dworcu. Wśród licznych eksponatów zgromadzonych w sali muzealnej znajdują się elementy umundurowania, zdjęcia, mapy, archiwalne rozkłady jazdy i wiele innych przedmiotów składających się na historię ponad 100 lat działalności ŚKP.