Do napisania dzisiejszego posta skłoniły nas sytuacje, jakie wynikają z codziennych kontaktów z Wami. Jak zauważyliście, w e-mailach prosimy Was o numer kontaktowy, który służy Wam/nam w dwóch sytuacjach.
Jak zapewne wiecie, przesyłki kurierskie nie stosują już „papierologii”, a wszelkie informacje typu awizo, powiadomienie o przesyłce czy inne, są przekazywane elektronicznie, zazwyczaj za pomocą SMS. W przypadku braku numeru telefonu takie informacje nie są przekazane do odbiorcy. Zdarzają się przypadki, kiedy paczka wraca do nas, ponieważ odbiorca nie otrzymał awiza — nie mógł go otrzymać, z powodu braku wpisu numeru telefonu na adresatce.
Druga sytuacja dotyczy naszego kontaktu z Wami. Wszelkie niejasności dotyczące zamówienia staramy się wyjaśniać od razu, kontaktując się telefonicznie. W przypadku braku numeru kontaktowego pozostaje nam wyjaśnienie sprawy drogą e-mailową. Zamawiający nie wiedząc o wysłanym zapytaniu, czeka na przesyłkę, a my czekamy na odpowiedź. Takim sposobem możemy się nie doczekać. Skrajnym przypadkiem są sytuacje, kiedy dostajemy zamówienie drogą pocztową, gdzie nie ma ani kontaktu telefonicznego, ani e-mailowego.
Nr telefonu jest uważany za dane osobowe i jest objęty przepisami RODO. Nie mamy prawa wymagać podawania go i nikt nie ma obowiązku posiadania takiego środka komunikacji. Dysponowanie i przekazywanie numeru jest całkowicie dobrowolne. Jeżeli ktoś wyraźnie nie chce ułatwiać sobie i innym komunikacji, prosilibyśmy o wyraźne zaznaczenie, że nie wyraża zgody na udostępnienie numeru, a my ze swojej strony nie będziemy o niego prosić.