Dokładnie 120 lat temu uruchomiono linię kolejową ze Świdnicy do Jedliny-Zdrój. Dziś właśnie o tym wydarzeniu będzie nasz materiał, a towarzyszyć nam będzie najnowszy znaczek okolicznościowy, który czeka na Was w Świdnicy.

Obszerny opis z historią tej linii kolejowej znajdziecie poniżej, a a jako ciekawostkę dodamy informację, że na grafice znaczka przedstawiono pociąg osobowy jadący po unikatowym moście o konstrukcji wspornikowej Gerbera o długości 92,25m przerzuconym nad rzeką Bystrzycą w Jedlinie - Zdroju. Na przywieszce z kuponem pokazano most kolejowy nad rzeką Bystrzycą tzw. „Rabbensteinbrücke” mierzący 144 metry długości jest najdłuższym mostem kolejowym na całej linii „Bystrzyckiej”. Na moście pociąg jadący z Jedliny-Zdroju w kierunku Świdnicy. Grafika ta znajduje się na widokówce ze zbiorów Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy.

Zachęcamy zatem do poznania historii tej ciekawej i malowniczej linii kolejowej jak również do odwiedzania Świdnicy i turystycznych atrakcji położonych w pobliżu. Mamy nadzieję, że niniejszy znaczek okolicznościowy już niebawem trafi do Waszych kolekcji i stanie się ich ozdobą. Znaczek do sprzedaży trafi 4 października.

ZO - 120 LAT LINII KOLEJOWEJ ŚWIDNICA - JEDLINA-ZDRÓJ

Linię kolejową ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju, zwaną także Koleją Doliny Bystrzycy, oddano do użytku 1.10.1904 roku. Stanowiła ona przedłużenie oddanej 6 lat wcześniej linii z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Główną funkcją tej linii było nie tylko skrócenie drogi z Wrocławia do coraz bardziej popularnych wśród turystów Gór Sowich, ale przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej obsługi transportowej ośrodków przemysłowych leżących w dolinach rzek Bystrzycy i Walimki. Jedyne zniszczenia, jakie dotknęły linię pod koniec wojny, spowodowały wojska niemieckie, które uszkodziły 17 z 22 mostów i wiaduktów. Po odbudowie zniszczonych obiektów przywrócono ruch pociągów (5 par na dobę). Ciekawostką był skład nazywany „Ekspres Poznaj Swój Kraj”, który rozpoczynał bieg we Wrocławiu by przez Sobótkę, Świdnicę, Jedlinę-Zdrój, Kłodzko dotrzeć do Międzylesia. Brak większych inwestycji doprowadził do pogarszania się stanu infrastruktury, a finalnie do zamknięcia linii i podjęcia decyzji o jej remoncie w 1989 r. Paradoksalnie po zakończeniu remontu nie przywrócono już ruchu pasażerskiego, pozostawiając jedynie ograniczony ruch towarowy. Przysłowiowym gwoździem do trumny było osunięcie się nasypu przed stacją w Zagórzu Śląskim w 1994 r., co spowodowało przerwanie ciągłości linii.

Od 2002 roku linia znajdowała się pod „opieką” grupy entuzjastów kolejnictwa skupionych w Stowarzyszeniu Sowiogórskie Bractwo Kolejowe, które podejmowało różnorodne inicjatywy promujące uroki tej linii. Sztandarową imprezą były organizowane od 2003 roku na stacji w Jugowicach Mistrzostwa Polski w Drezynowaniu „Push Pull Party”, w ramach których odbywały się jazdy drezyną ręczną na czas, jazdy rekreacyjne drezynami spalinowymi czy wystawy eksponatów i pamiątek kolejowych. Po wielu latach walki przez miłośników kolei oraz lokalne władze samorządowe o utrzymanie i przywrócenie ruchu na linii, w październiku 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na „Przebudowę linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój”. Odbudowa linii, którą pierwotnie planowano zakończyć w listopadzie 2020 roku, zakończyła się dopiero na przełomie 2022 i 2023 r., a dla ruchu pasażerskiego linię ponownie otwarto 24.06.2023 roku.